Timeplan og kurs

Her finner du oversikt over de ulike kursene og semesterets timeplan.

Du melder deg på en yogaklasse. Denne klassen følger du hele semesteret. Dersom du går glipp av en klasse kan du ta denne igjen en annen gang, dersom det er ledig plass.

Timeplan HØST 2019

PERIODE:  12. august – 13. desember.
EN KLASSE VARER: 1,5 time

Høstferie i uke 42 (14/10-20/10)

 

 

 

Med forbehold om nok påmeldte

Trikonasana

Yoga 1

Du lærer de grunnleggende yogastillingene, spesielt de stående som bygger styrke for forbereder deg til de mer avanserte stillingene.  Du vil få en mer bevissthet i kroppen, pusten vil forbedres og du blir mer fleksibel.

Passer for nybegynnere eller for deg som har litt erfaring med yoga.

GRATIS klasse – torsdag 15. august

Yoga 1-2 - for deg med litt erfaring

Vi utvider med flere yogaposisjoner og det blir mer omfattende innlæring i de stående posisjonene. Skulderstående, Salamba Sarvangasana, introduseres.
Passer for deg som har litt erfaring med yoga.
Trikonasana

Yoga 2

Vi anbefaler at du følger Yoga 1 eller Yoga 1-2 i minst ett år før du starter Yoga 2. Her blir det en dypere og mere omfattende innlæring av de stående posisjonene.

Vi utvider med balanseøvelser, fram- og bakoverbøyninger i tillegg til at vi går i dybden med Salamba Sarvanasana – skulderstående.

Yoga 3

Yoga 3 kan du følge dersom du har en god praksis og er trygg i Salamba Sarvangasana (skulderstående). Vi går dypere i øvelsene, og de blir holdt lenger.

Vi jobber med mer avanserte stillinger og introduserer hodestående Salamba Sirsasana.

Eka Hasta Bhujasana tett

YOGA 1-2 på onsdager kl. 10 - passer bra for musikere

De fleste musikere som spiller et instrument får en holdning som vanligvis er noe asymmetrisk. Gitarister og fiolinister, f.eks hvor en arm gjør en ting og den andre noe annet, og en klarinettist har alltid den ene hånda over den andre. For nesten alle musikere er det en fare for at de runder/krummer på øvre del av ryggen, enten for å lese noter fra notestativet eller fra å sitte og spille. Ved øving i lange perioder og med få pauser er det høy sannsynlighet for at musikeren blir sliten i overkroppen, og at den vil synke mere sammen.

 

Vi vet alle at av mange timers øving vil slite på kroppen og muligheten er stor for å få belastningsskader. Jorid som skal undervise denne klassen er utdannet musiker (piano, saxofon, klarinett) og har kjennskap til problemer som musikere kan få ut i fra hvilket instrument de spiller. Jorid vil bruke sin musikkbakgrunn og kjennskap til belastningsskader for musikere til oppbygging av klassene.

 

Du trenger ikke være fleksibel eller ha en sterk kropp – yoga trenger heller ikke være vanskelig! Du vil raskt oppleve at du blir mykere og får bedre balanse. En av kjennetegnene for Iyengaryoga er at vi bruker hjelpemidler som blant annet brikker, belter og tepper for at alle skal kunne gjøre yogastillingene for å få full effekt av øvelsene. En Iyengaryogalærer er opplært til å se den enkelte yogaelevs utfordringer og tilrettelegge øvelsene ut ifra den enkeltes behov.

 

Yogaklassen kommer til å ha fokus på:

• Kroppsbevissthet; i hovedsak rundt balanse

• Nakke-og skulder problematikk

• Nedre del av ryggen

• Bevissthet rundt pust og avspenning

Du trenger ikke ha noe tidligere erfaring med yoga.

Dag/tid: Tirsdager kl. 10:00-11:30

Restorativ (gjenoppbyggende yoga)

Restorativ yoga – HVILENDE og GJENOPPBYGGENDE YOGA – passer for alle. Dette er en rolig yogaklasse hvor vi gjør øvelser hvor du vil oppleve dyp og god hvile og avspenning. Dette er noe som alle trenger og har godt av. Klassen har spesielt gode program for vonde rygger, anspente skuldre og nakke samt gjenoppbygging etter sykdom. Dersom du har lyst på en rolig yogaklasse eller bare har lyst til å skjemme deg selv bort, er dette klassen for deg.

Restorativ yoga passer for alle, uavhengig om du har gjort yoga i mange år, om du er nybegynner eller aldri har satt dine ben i et yogarom før..

 

GRATIS klasse torsdag 15. august

Eka Hasta Bhujasana tett

BEDRIFTSyoga

Å trene sammen med kolleger styrker samværet og trivselen på jobben. Vi har avtaler med flere bedrifter og spesialtilpasser yogaundervisningen for den enelte arbeidsplassen.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

MINIworkshop: Hjemmepraksis!

Har du et ønske om å trene yoga hjemme, men vet ikke helt hvor du skal starte?

Et aspekt med yoga som tiltrekker mange er at det i prinsippet kan gjøres hvor som helst, når som helst; man ruller ut matten og er i gang. Noen yogastiler utfører den samme sekvensen hver gang og er derfor enklere å overføre til hjemme. I Iyengar yoga setter vi sammen nye sekvenser hele tiden i tillegg til at vi bruker utstyr som blokker og belte. Av erfaring vet vi at dette gjør at mange synes det er vanskelig å etablere en hjemmepraksis basert på vår metode.

Deltakerne får utdelt to ulike programmer. Pakken inkluderer  illustrasjoner og navn på stillingene. Denne workshopen passer for alle nivå, så langt du har noe erfaring med Iyengar yoga.

Lørdag 30. november kl. 10-13

Pris kr. 490.

Påmeldingsfrist: 20.november

Parivrtta Trikonasana

TEMAkurs

Temakursene er serier som kommer i tillegg til den ordinære timeplanen og har ulike temaer.

Varighet: 60 minutter
Tidspunkt: torsdager kl. 19:15-20:15

STYRKE: 5.september – 3. oktober
VINYASA: 7.november – 5. desember

Priser pr kurs:
kr. 845 for deg som er påmeldt et ordinært kurs høsten 2019
kr. 900 for deg som ikke er påmeldt et ordinært kurs høsten 2019
Drop-in kr. 180 (kr. 210 for deg som ikke er påmeldt et ordinært kurs høsten 2019)
Klippekort kan benyttes.

Det er ikke mulig å ta igjen tapte klasser fra ordinær timeplan

HELGEkurs med gjestelærer Brigitta Tummon

Velkommen til workshop med seniorlærer Brigitta Tummon

Iyengar yoga har vært en sentral del av Brigittas livsreise. Med subtilitet, humor og lidenskap, forsøker Brigitta å gi sine yogaelever en opplevelse av dyp kroppslig glede og helbredelse.

Brigitta har praktisert og undervist Iyengar yoga siden hun var 21 år i sitt hjemland Holland. Hun startet tidlig å studere Iyengar yoga hos BKS Iyengar og mange av hans første lærere Victor Van Kooten, John Floris, Angela Farmer, Danna Holleman og Faeq Biria.

Brigitta underviste vanlige klasser i Holland og Sveits før hun flyttet til Cape Town i Sør-Afrika i 1990 og startet et eget yogastudio. Der underviste hun ukentlige klasser og workshops. Hun har vært med på å bygge opp yogalærerutdanningen i Sør-Afrika.

Nå har Brigitta flyttet til Oslo, for å være nær sin familie. Hun underviser ved Mandala Yoga. Vi ser fram til at hun kommer til Trondheim og deler av sin kunnskap med oss denne helga.
Kurset passer for deg som har trent Iyengar yoga i mer enn ett år.

Datoer: 15.-17 november
Tider: Fredag kl. 18-20:30. Lørdag kl. 10-13 og kl. 14:30-17. Søndag kl. 09:30-13.
Priser: kr. 2250. Early bird (betal før 1.november): kr. 1950.
Det er mulig å melde seg på enkeltklasser. De som melder seg på hele kurset vil bli prioritert.
Enkeltklasser: 2,5 time kr. 560 / 3 timer kr. 690 / 3,5 timer kr. 710

Parivrtta Trikonasana
Parivrtta Trikonasana