Timeplan og kurs

Her finner du oversikt over de ulike kursene og semesterets timeplan.

Du melder deg på en yogaklasse. Denne klassen følger du hele semesteret. Dersom du går glipp av en klasse kan du ta denne igjen en annen gang, dersom det er ledig plass.

Timeplan VÅR 2019

PERIODE:  4. mars – 7. juni.
EN KLASSE VARER: 1,5 time

Påskeferie i uke 16 (15/4-19/4)

 

 

 

Med forbehold om nok påmeldte

Trikonasana

Yoga 1

Du lærer de grunnleggende yogastillingene, spesielt de stående som bygger styrke for forbereder deg til de mer avanserte stillingene.  Du vil få en mer bevissthet i kroppen, pusten vil forbedres og du blir mer fleksibel.

Passer for nybegynnere eller for deg som har litt erfaring med yoga.

GRATIS YOGA – tirsdag 5.mars og torsdag 7. mars

Yoga 1-2 - for deg med litt erfaring

Vi utvider med flere yogaposisjoner og det blir mer omfattende innlæring i de stående posisjonene. Skulderstående, Salamba Sarvangasana, introduseres.
Passer for deg som har litt erfaring med yoga.
Trikonasana

Yoga 2

Vi anbefaler at du følger Yoga 1 eller Yoga 1-2 i minst ett år før du starter Yoga 2. Her blir det en dypere og mere omfattende innlæring av de stående posisjonene.

Vi utvider med balanseøvelser, fram- og bakoverbøyninger i tillegg til at vi går i dybden med Salamba Sarvanasana – skulderstående.

Yoga 3

Yoga 3 kan du følge dersom du har en god praksis og er trygg i Salamba Sarvangasana (skulderstående). Vi går dypere i øvelsene, og de blir holdt lenger.

Vi jobber med mer avanserte stillinger og introduserer hodestående Salamba Sirsasana.

Eka Hasta Bhujasana tett

YOGA 1-2 på tirsdager kl. 10 - passer bra for musikere

De fleste musikere som spiller et instrument får en holdning som vanligvis er noe asymmetrisk. Gitarister og fiolinister, f.eks hvor en arm gjør en ting og den andre noe annet, og en klarinettist har alltid den ene hånda over den andre. For nesten alle musikere er det en fare for at de runder/krummer på øvre del av ryggen, enten for å lese noter fra notestativet eller fra å sitte og spille. Ved øving i lange perioder og med få pauser er det høy sannsynlighet for at musikeren blir sliten i overkroppen, og at den vil synke mere sammen.

 

Vi vet alle at av mange timers øving vil slite på kroppen og muligheten er stor for å få belastningsskader. Jorid som skal undervise denne klassen er utdannet musiker (piano, saxofon, klarinett) og har kjennskap til problemer som musikere kan få ut i fra hvilket instrument de spiller. Jorid vil bruke sin musikkbakgrunn og kjennskap til belastningsskader for musikere til oppbygging av klassene.

 

Du trenger ikke være fleksibel eller ha en sterk kropp – yoga trenger heller ikke være vanskelig! Du vil raskt oppleve at du blir mykere og får bedre balanse. En av kjennetegnene for Iyengaryoga er at vi bruker hjelpemidler som blant annet brikker, belter og tepper for at alle skal kunne gjøre yogastillingene for å få full effekt av øvelsene. En Iyengaryogalærer er opplært til å se den enkelte yogaelevs utfordringer og tilrettelegge øvelsene ut ifra den enkeltes behov.

 

Yogaklassen kommer til å ha fokus på:

• Kroppsbevissthet; i hovedsak rundt balanse

• Nakke-og skulder problematikk

• Nedre del av ryggen

• Bevissthet rundt pust og avspenning

 

Du trenger ikke ha noe tidligere erfaring med yoga.

 

Dag/tid: Tirsdager kl. 10:00-11:30

 

GRATIS KLASSE tirsdag 8. januar

Restorativ (gjenoppbyggende yoga)

Restorativ yoga – HVILENDE og GJENOPPBYGGENDE YOGA – passer for alle. Dette er en rolig yogaklasse hvor vi gjør øvelser hvor du vil oppleve dyp og god hvile og avspenning. Dette er noe som alle trenger og har godt av. Klassen har spesielt gode program for vonde rygger, anspente skuldre og nakke samt gjenoppbygging etter sykdom. Dersom du har lyst på en rolig yogaklasse eller bare har lyst til å skjemme deg selv bort, er dette klassen for deg.

Restorativ yoga passer for alle, uavhengig om du har gjort yoga i mange år, om du er nybegynner eller aldri har satt dine ben i et yogarom før..

 

GRATIS klasse torsdag 7. mars

Eka Hasta Bhujasana tett

Bedriftsyoga

Å trene sammen med kolleger styrker samværet og trivselen på jobben. Vi har avtaler med flere bedrifter og spesialtilpasser yogaundervisningen for den enelte arbeidsplassen.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

Miniworkshop: Hjemmepraksis!

Har du et ønske om å trene yoga hjemme, men vet ikke helt hvor du skal starte?

Et aspekt med yoga som tiltrekker mange er at det i prinsippet kan gjøres hvor som helst, når som helst; man ruller ut matten og er i gang. Noen yogastiler utfører den samme sekvensen hver gang og er derfor enklere å overføre til hjemme. I Iyengar yoga setter vi sammen nye sekvenser hele tiden i tillegg til at vi bruker utstyr som blokker og belte. Av erfaring vet vi at dette gjør at mange synes det er vanskelig å etablere en hjemmepraksis basert på vår metode.

Deltakerne får utdelt to ulike programmer. Pakken inkluderer tegnede illustrasjoner og navn på stillingene. Denne workshopen passer for alle nivå, så langt du har noe erfaring med Iyengar yoga.

Lørdag 13. april kl. 15-17

Pris kr. 490.

Hvis du også vil kombinere klassene med fredagens eller lørdagens PALMEyoga blir prisen:

Kr. 900 for fredag, lørdag og søndag
Kr. 700 for fredag og lørdag eller lørdag og søndag

 

PÅMELDING: Gå til Priser og påmelding

Parivrtta Trikonasana

PALMEyoga

FREDAG 12. APRIL
Kl. 18-20
Tema: Hofteåpnere og fremoverbøy
Åpen for alle

Vi vekker opp hoftene som for mange er stive og mindre fleksible etter lange stillesittende dager. Vi åpner opp musklene rundt hoftene og nederst i ryggen, jobber for å få de mer fleksible og mindre stramme.
Fremoverbøyde posisjoner trener deg like mye på innsiden som utsiden. Du bli også rolig og avbalansert. Siste del av kvelden trimmer vi dine indre organer litt med noen vridninger, før vi avslutter med en gjenoppbyggende sekvens.

SØNDAG 14. APRIL
Kl. 15-17
Tema: Stående med vekt på flyt i sekvensene.
Åpen for alle

Vanligvis holder vi yogastillingene lenge for å riktig linjering og anatomiske detaljene. Denne søndagen gjør vi en vri på den stående sekvensen ved å gjøre øvelsene mer i flyt. Sekvensen er satt sammen annerledes slik at vi går direkte fra en stilling til en annen. Du vil oppleve yogaen på en helt annen måte og får innsikt i yogaposisjonene fra en helt ny side. Morsomt og utfordrende.

Til slutt roer vi helt ned med restorative øvelser og ekstra fokus på pusten, slik at du kan kjenne på hvordan påskefreden senker seg!

 

 

PRISER
Kr. 270 for fredag
Kr. 270 for søndag
kr. 500 for fredag og søndag

Hvis du også vil kombinere klassene med lørdagens minikurs i hjemmepraksis blir prisen:

Kr. 900 for fredag, lørdag og søndag
Kr. 700 for fredag og lørdag eller lørdag og søndag