Timeplan og kurs

Her finner du oversikt over de ulike kursene og semesterets timeplan.

Du melder deg på en yogaklasse. Denne klassen følger du hele semesteret. Dersom du går glipp av en klasse kan du ta denne igjen en annen gang, dersom det er ledig plass.

Timeplan VINTEREN 2019

PERIODE:  7. januar – 1. mars.
EN KLASSE VARER: 1,5 time

Vinterferie i uke 8 (18/2-22/2)

YOGA for musikere har skiftet navn til YOGA 1-2. Dette er en klasse hvor vi har fokus på skuldre, rygg, pust og styrkeøvelser. Se kursbeskrivelsen til «Yoga for musikere»

 

Med forbehold om nok påmeldte

Trikonasana

Timeplan VÅR 2019

PERIODE:  4. mars – 7. juni.
EN KLASSE VARER: 1,5 time

Påskeferie i uke 16 (15/4-19/4)

 

 

 

Med forbehold om nok påmeldte

Trikonasana

Yoga 1

Du lærer de grunnleggende yogastillingene, spesielt de stående som bygger styrke for forbereder deg til de mer avanserte stillingene.  Du vil få en mer bevissthet i kroppen, pusten vil forbedres og du blir mer fleksibel.

Passer for nybegynnere eller for deg som har litt erfaring med yoga.

GRATIS YOGA- torsdag 10. januar

Yoga 1-2 - for deg med litt erfaring

Vi utvider med flere yogaposisjoner og det blir mer omfattende innlæring i de stående posisjonene. Skulderstående, Salamba Sarvangasana, introduseres.
Passer for deg som har litt erfaring med yoga.
Trikonasana

Yoga 2

Vi anbefaler at du følger Yoga 1 eller Yoga 1-2 i minst ett år før du starter Yoga 2. Her blir det en dypere og mere omfattende innlæring av de stående posisjonene.

Vi utvider med balanseøvelser, fram- og bakoverbøyninger i tillegg til at vi går i dybden med Salamba Sarvanasana – skulderstående.

Yoga 3

Yoga 3 kan du følge dersom du har en god praksis og er trygg i Salamba Sarvangasana (skulderstående). Vi går dypere i øvelsene, og de blir holdt lenger.

Vi jobber med mer avanserte stillinger og introduserer hodestående Salamba Sirsasana.

Eka Hasta Bhujasana tett

YOGA 1-2 på tirsdager kl. 10 - passer bra for musikere

De fleste musikere som spiller et instrument får en holdning som vanligvis er noe asymmetrisk. Gitarister og fiolinister, f.eks hvor en arm gjør en ting og den andre noe annet, og en klarinettist har alltid den ene hånda over den andre. For nesten alle musikere er det en fare for at de runder/krummer på øvre del av ryggen, enten for å lese noter fra notestativet eller fra å sitte og spille. Ved øving i lange perioder og med få pauser er det høy sannsynlighet for at musikeren blir sliten i overkroppen, og at den vil synke mere sammen.

 

Vi vet alle at av mange timers øving vil slite på kroppen og muligheten er stor for å få belastningsskader. Jorid som skal undervise denne klassen er utdannet musiker (piano, saxofon, klarinett) og har kjennskap til problemer som musikere kan få ut i fra hvilket instrument de spiller. Jorid vil bruke sin musikkbakgrunn og kjennskap til belastningsskader for musikere til oppbygging av klassene.

 

Du trenger ikke være fleksibel eller ha en sterk kropp – yoga trenger heller ikke være vanskelig! Du vil raskt oppleve at du blir mykere og får bedre balanse. En av kjennetegnene for Iyengaryoga er at vi bruker hjelpemidler som blant annet brikker, belter og tepper for at alle skal kunne gjøre yogastillingene for å få full effekt av øvelsene. En Iyengaryogalærer er opplært til å se den enkelte yogaelevs utfordringer og tilrettelegge øvelsene ut ifra den enkeltes behov.

 

Yogaklassen kommer til å ha fokus på:

• Kroppsbevissthet; i hovedsak rundt balanse

• Nakke-og skulder problematikk

• Nedre del av ryggen

• Bevissthet rundt pust og avspenning

 

Du trenger ikke ha noe tidligere erfaring med yoga.

 

Dag/tid: Tirsdager kl. 10:00-11:30

 

GRATIS KLASSE tirsdag 8. januar

Restorativ (gjenoppbyggende yoga)

Restorativ yoga – HVILENDE og GJENOPPBYGGENDE YOGA – passer for alle. Dette er en rolig yogaklasse hvor vi gjør øvelser hvor du vil oppleve dyp og god hvile og avspenning. Dette er noe som alle trenger og har godt av. Klassen har spesielt gode program for vonde rygger, anspente skuldre og nakke samt gjenoppbygging etter sykdom. Dersom du har lyst på en rolig yogaklasse eller bare har lyst til å skjemme deg selv bort, er dette klassen for deg.

Restorativ yoga passer for alle, uavhengig om du har gjort yoga i mange år, om du er nybegynner eller aldri har satt dine ben i et yogarom før..

 

GRATIS klasse torsdag 10. januar

Eka Hasta Bhujasana tett

Bedriftsyoga

Å trene sammen med kolleger styrker samværet og trivselen på jobben. Vi har avtaler med flere bedrifter og spesialtilpasser yogaundervisningen for den enelte arbeidsplassen.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

Helgekurs med Henrik Liskiewicz

Den siste helga i august har vi glede av å ønske Henryk Liskiewicz tilbake for å holde en worskhop. Henryk holder til i Sydney hvor han i tillegg til å undervise ved sitt eget yogastudio holder han workshops i Europa og Asia. Henryk begynte å praktisere Iyengar yoga i 1984 og har undervist siden 1993. Han har vært utallige ganger i Pune i India hos B.K.S Iyengar. Han innehar Senior Intermediate Level Three certificate i Iyengar yoga og har gått tre-årig terapeutisk studie med Stephanie Quirk. Han har undervist tusenvis av elever over hele verden og mange av de har selv blitt Sertifiserte Iyengaryoga-lærere.

Henryk er ekspert til å legge opp undervisningen både for de som har trent yoga lenge samt de med kortere yogaerfaring.
Du kan melde deg på hele kurset eller enkeltdeler

For å kunne delta på kurset må du ha trent yoga i minst 2 år og er trygg i å stå i skulderstående (Salamba Sarvangasana).

UNDERVISNING

Dato og priser kommer snart
Vi anbefaler å melde seg på hele kurset, noe de fleste gjør, og åpner for påmelding til enkeltklasser i august. De som melder seg på hele kurset vil bli prioriert.

Parivrtta Trikonasana