Timeplan og kurs

Her finner du oversikt over de ulike kursene og semesterets timeplan.

Du melder deg på en yogaklasse. Denne klassen følger du hele semesteret. Dersom du går glipp av en klasse kan du ta denne igjen en annen gang, dersom det er ledig plass.

Timeplan HØSTEN 2020

PERIODE:  10. AUGUST – 10. DESEMBER.
EN KLASSE VARER: 1,5 time

Høstferie i uke 41 (5/10-10/10)

 

Med forbehold om nok påmeldte

YOGA Trondheim timeplan

SMITTEVERNSREGLER OG TILTAK

 

SMITTEVERNSREGLER FOR YOGA TRONDHEIM

  • Syke personer skal ikke delta på yogaklasser. Vi ber deg om å holde deg hjemme hvis du har symptomer på Korona-viruset
  • God håndhygiene
  • Ingen fysisk nærkontakt mellom elevene. Minimal korrigering med berøring fra læreren
  • Maks 15 elever pr klasse.
  • Elevene skal stå 2 m fra hverandre. Følg oppmerkingen av mattenes plassering.
  • Vi anbefaler at alle tar meg egen matte. Den må tas med hjem.
  • Vi du har eget utstyr(belte klosser) ta gjerne med dette.
  • Ta med håndduk til å dekke pledd og bolstre
  • Vi anbefaler at alle kommer i treningstøy, for minimum bruk av garderoben

 

SMITTEVERNSTILTAK VED YOGA Trondheim
Vi oppfyller den generelle smittevernstiltakene fra myndighetene.

I tillegg gjør vi dette.

  • Vasker rundt hver dag med desinfiserende middel, inkluderer dører håndtak
  • Desinfeksjonsmiddel er tilgjengelig på strategiske steder.
  • Ved bruk av studioets matte skal den desinfiseres før bruk. Matterens tilgjengelig til bruk kun på YOGA Trondheims matter
  • Deltakerne skal stå 2 m fra hverandre. Følg oppmerkingen av mattenes plassering. Dette må følges.
  • Deltakerne må ta med egen drikke til etter yogaklassen
  • Vi kommer til å bruke minimalt med yogautstyr, dersom du har eget utstyr ta gjerne med dette

 

 

 

Intro-kurs

 Nysgjerrig på yoga?  I 5 uker kan du prøve, og oppleve om yoga er en treningsform som passer deg.

Torsdager kl. 17:30

På introkurset kan du finne ut om yoga passer for deg. Her lærer du de mest grunnleggende posisjonene og teknikkene innen Iyengaryoga. Etter kurset kan du fortsette på Yoga 1.

Du må ikke være myk og fleksibel for å gjøre yoga. Tvert i mot! Du vil raskt oppleve at du blir mer fleksibel og får bedre balanse. I tillegg til styrketrening legger vi vekt på utholdenhetstrening, tøyninger, avspenning og pust.

Vi bruker utstyr som belter, tepper og klosser slik at alle skal kunne gjøre øvelsene. Med andre ord; dette er YOGA FOR ALLE.

Gratis prøvetime 7. januar 2021

Pris kr. 990.

Parivrtta Trikonasana

Yoga 1

Du lærer de grunnleggende yogastillingene, spesielt de stående som bygger styrke for forbereder deg til de mer avanserte stillingene.  Du vil få en mer bevissthet i kroppen, pusten vil forbedres og du blir mer fleksibel.

Passer for nybegynnere eller for deg som har litt erfaring med yoga.

 

Gratis klasse torsdag 7. januar

Yoga 1-2 - for deg med litt erfaring

Vi utvider med flere yogaposisjoner og det blir mer omfattende innlæring i de stående posisjonene. Skulderstående, Salamba Sarvangasana, introduseres.
Passer for deg som har litt erfaring med yoga.
Trikonasana

Yoga 2

Vi anbefaler at du følger Yoga 1 eller Yoga 1-2 i minst ett år før du starter Yoga 2. Her blir det en dypere og mere omfattende innlæring av de stående posisjonene.

Vi utvider med balanseøvelser, fram- og bakoverbøyninger i tillegg til at vi går i dybden med Salamba Sarvanasana – skulderstående.

Yoga 3

Yoga 3 kan du følge dersom du har en god praksis og er trygg i Salamba Sarvangasana (skulderstående). Vi går dypere i øvelsene, og de blir holdt lenger.

Vi jobber med mer avanserte stillinger og introduserer hodestående Salamba Sirsasana.

Eka Hasta Bhujasana tett

YOGA 1-2 på onsdager kl. 10 - passer bra for musikere

De fleste musikere som spiller et instrument får en holdning som vanligvis er noe asymmetrisk. Gitarister og fiolinister, f.eks hvor en arm gjør en ting og den andre noe annet, og en klarinettist har alltid den ene hånda over den andre. For nesten alle musikere er det en fare for at de runder/krummer på øvre del av ryggen, enten for å lese noter fra notestativet eller fra å sitte og spille. Ved øving i lange perioder og med få pauser er det høy sannsynlighet for at musikeren blir sliten i overkroppen, og at den vil synke mere sammen.

 

Vi vet alle at av mange timers øving vil slite på kroppen og muligheten er stor for å få belastningsskader. Jorid som skal undervise denne klassen er utdannet musiker (piano, saxofon, klarinett) og har kjennskap til problemer som musikere kan få ut i fra hvilket instrument de spiller. Jorid vil bruke sin musikkbakgrunn og kjennskap til belastningsskader for musikere til oppbygging av klassene.

 

Du trenger ikke være fleksibel eller ha en sterk kropp – yoga trenger heller ikke være vanskelig! Du vil raskt oppleve at du blir mykere og får bedre balanse. En av kjennetegnene for Iyengaryoga er at vi bruker hjelpemidler som blant annet brikker, belter og tepper for at alle skal kunne gjøre yogastillingene for å få full effekt av øvelsene. En Iyengaryogalærer er opplært til å se den enkelte yogaelevs utfordringer og tilrettelegge øvelsene ut ifra den enkeltes behov.

 

Yogaklassen kommer til å ha fokus på:

• Kroppsbevissthet; i hovedsak rundt balanse

• Nakke-og skulder problematikk

• Nedre del av ryggen

• Bevissthet rundt pust og avspenning

Du trenger ikke ha noe tidligere erfaring med yoga.

Dag/tid: Onsdager kl. 10:00-11:30

Restorativ (gjenoppbyggende yoga)

Restorativ yoga – HVILENDE og GJENOPPBYGGENDE YOGA – passer for alle. Dette er en rolig yogaklasse hvor vi gjør øvelser hvor du vil oppleve dyp og god hvile og avspenning. Dette er noe som alle trenger og har godt av. Klassen har spesielt gode program for vonde rygger, anspente skuldre og nakke samt gjenoppbygging etter sykdom. Dersom du har lyst på en rolig yogaklasse eller bare har lyst til å skjemme deg selv bort, er dette klassen for deg.

Restorativ yoga passer for alle, uavhengig om du har gjort yoga i mange år, om du er nybegynner eller aldri har satt dine ben i et yogarom før..

 

GRATIS klasse torsdag 13. august

Eka Hasta Bhujasana tett

Online yoga

 

Varighet: 60 minutter
Tidspunkt: torsdag kl. 19:45-20:45

Vi bruker plattformen «zoom». Zoom er en plattform for møte og videokonferanser. Send påmeldingen din på e-post til jorid@yogatrondheim.no. Du vil få en bekreftelsesmail med invitasjon 15 minutter før start.
Klassen  starter presis.   

UTSTYR – vi bruker i yogatimene

2 store pledd, 2 klosser (eller 4 bøker), 1 belte og 1 kjøkkenstol i tillegg til yogamatte.

Priser pr kurs:
Drop-in kr. 100 .

Vippses til 608565

HELGEkurs med gjestelærer Brigitta Tummon

0Vi har invitert Brigitta Tummon tilbake til Trondheim!
Iyengar yoga har vært en sentral del av Brigittas livsreise. Hun sammenlikner yoga med et ekteskap. Det gir støtte og byr på utfordringer i livet – som en livsledsager. BKS Iyengar var vært en fantastisk lærer for henne og hun elsker skjønnheten i Iyengar yoga med dens presisjon og disiplin og ikke minst hvordan den kan berike livene våre hvis vi er villig til å praktisere.

Brigitta har praktisert og undervist Iyengar yoga siden hun var 21 år i sitt hjemland Holland. Hun startet tidlig å studere Iyengar yoga hos BKS Iyengar og mange av hans første lærere Victor Van Kooten, John Floris, Angela Farmer, Danna Holleman og Faeq Biria.

Brigitta har drevet sitt eget yogastudio i  Cape Town i Sør-Afrika siden 1990. Nå har Brigitta flyttet til Oslo, for å være nær sin familie. Hun har startet sitt eget yogastudio i Oslo – Iyengar Yoga Oslo (www.iyoga.no). Vi ser fram til at hun kommer til Trondheim og deler av sin kunnskap med oss denne helga.
Kurset passer for deg som har trent Iyengar yoga i mer enn to år.

Datoer: 25.- 27.september
Tider: Fredag kl. 18-20:30. Lørdag kl. 10-13 og kl. 14:30-17. Søndag kl. 10-13.
Priser: kr. 2280. Early bird (betal før 1. september): kr. 2100.
Det er mulig å melde seg på enkeltklasser. De som melder seg på hele kurset vil bli prioritert.
Enkeltklasser: 2,5 time kr. 560 / 3 timer kr. 690

Eka Hasta Bhujasana tett

BEDRIFTSyoga

Å trene sammen med kolleger styrker samværet og trivselen på jobben. Vi har avtaler med flere bedrifter og spesialtilpasser yogaundervisningen for den enelte arbeidsplassen.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale