Timeplan og kurs

Her finner du oversikt over de ulike kursene og semesterets timeplan.

Du melder deg på en yogaklasse. Denne klassen følger du hele semesteret. Dersom du går glipp av en klasse kan du ta denne igjen en annen gang, dersom det er ledig plass.

Timeplan VINTEREN 2021

PERIODE:  11.  JANUAR – 28. FEBRUAR.

Vinterferie i uke 8

 

Med forbehold om nok påmeldte

Iyengar yoga trondheim

Timeplan VÅREN 2021

PERIODE:  1.  MARS – 18. JUNI.

Påskeferie i uke 13

 

Med forbehold om nok påmeldte

Iyengar yoga Trondheim
Iyengar yoga trondheim
Iyengar Yoga

SMITTEVERNSREGLER OG TILTAK

SMITTEVERNSREGLER FOR YOGA TRONDHEIM

  • Syke personer skal ikke delta på yogaklasser. Vi ber deg om å holde deg hjemme hvis du har symptomer på Korona-viruset
  • God håndhygiene
  • Ingen fysisk nærkontakt mellom elevene. Minimal korrigering med berøring fra læreren
  • Maks 15 elever pr klasse.
  • Vi anbefaler at alle tar meg egen matte. Den må tas med hjem.
  • Vi du har eget utstyr(belte klosser) ta gjerne med dette.
  • Ta med håndduk til å dekke pledd og bolstre
  • Vi anbefaler at alle kommer i treningstøy, for minimum bruk av garderoben

SMITTEVERNSTILTAK VED YOGA Trondheim
Vi oppfyller den generelle smittevernstiltakene fra myndighetene. I tillegg gjør vi dette:

  • Vasker rundt hver dag med desinfiserende middel, inkluderer dører håndtak
  • Desinfeksjonsmiddel er tilgjengelig på strategiske steder.
  • Deltakerne må ta med egen drikke til etter yogaklassen

 

 

 

INTRO-KURS på tirsdager og torsdager

 Nysgjerrig på yoga?  I 5 uker kan du prøve, og oppleve om yoga er en treningsform som passer deg.

Tirsdager og torsdager kl. 17:30

På introkurset kan du finne ut om yoga passer for deg. Her lærer du de mest grunnleggende posisjonene og teknikkene innen Iyengaryoga. Etter kurset kan du fortsette på Yoga 1.

Du må ikke være myk og fleksibel for å gjøre yoga. Tvert i mot! Du vil raskt oppleve at du blir mer fleksibel og får bedre balanse. I tillegg til styrketrening legger vi vekt på utholdenhetstrening, tøyninger, avspenning og pust.

Vi bruker utstyr som belter, tepper og klosser slik at alle skal kunne gjøre øvelsene. Med andre ord; dette er YOGA FOR ALLE.

Gratis prøvetime 12 og 14. januar 2021

Med forbehold om ledige plasser

Pris kr. 990.

Parivrtta Trikonasana

Yoga 1

Du lærer de grunnleggende yogastillingene, spesielt de stående som bygger styrke for forbereder deg til de mer avanserte stillingene.  Du vil få en mer bevissthet i kroppen, pusten vil forbedres og du blir mer fleksibel.

Passer for nybegynnere eller for deg som har litt erfaring med yoga.

Gratis klasse tirsdag 12.januar og torsdag 14. januar

Med forbehold om ledige plasser

Yoga 1-2 - for deg med litt erfaring

Vi utvider med flere yogaposisjoner og det blir mer omfattende innlæring i de stående posisjonene. Skulderstående, Salamba Sarvangasana, introduseres.
Passer for deg som har litt erfaring med yoga.
Trikonasana

Yoga 2

Vi anbefaler at du følger Yoga 1 eller Yoga 1-2 i minst ett år før du starter Yoga 2. Her blir det en dypere og mere omfattende innlæring av de stående posisjonene.

Vi utvider med balanseøvelser, fram- og bakoverbøyninger i tillegg til at vi går i dybden med Salamba Sarvanasana – skulderstående.

Yoga 3

Yoga 3 kan du følge dersom du har en god praksis og er trygg i Salamba Sarvangasana (skulderstående). Vi går dypere i øvelsene, og de blir holdt lenger.

Vi jobber med mer avanserte stillinger og introduserer hodestående Salamba Sirsasana.

Eka Hasta Bhujasana tett

YOGA 1-2 på onsdager kl. 10 - passer bra for musikere

De fleste musikere som spiller et instrument får en holdning som vanligvis er noe asymmetrisk. Gitarister og fiolinister, f.eks hvor en arm gjør en ting og den andre noe annet, og en klarinettist har alltid den ene hånda over den andre. For nesten alle musikere er det en fare for at de runder/krummer på øvre del av ryggen, enten for å lese noter fra notestativet eller fra å sitte og spille. Ved øving i lange perioder og med få pauser er det høy sannsynlighet for at musikeren blir sliten i overkroppen, og at den vil synke mere sammen.

 

Vi vet alle at av mange timers øving vil slite på kroppen og muligheten er stor for å få belastningsskader. Jorid som skal undervise denne klassen er utdannet musiker (piano, saxofon, klarinett) og har kjennskap til problemer som musikere kan få ut i fra hvilket instrument de spiller. Jorid vil bruke sin musikkbakgrunn og kjennskap til belastningsskader for musikere til oppbygging av klassene.

 

Du trenger ikke være fleksibel eller ha en sterk kropp – yoga trenger heller ikke være vanskelig! Du vil raskt oppleve at du blir mykere og får bedre balanse. En av kjennetegnene for Iyengaryoga er at vi bruker hjelpemidler som blant annet brikker, belter og tepper for at alle skal kunne gjøre yogastillingene for å få full effekt av øvelsene. En Iyengaryogalærer er opplært til å se den enkelte yogaelevs utfordringer og tilrettelegge øvelsene ut ifra den enkeltes behov.

 

Yogaklassen kommer til å ha fokus på:

• Kroppsbevissthet; i hovedsak rundt balanse

• Nakke-og skulder problematikk

• Nedre del av ryggen

• Bevissthet rundt pust og avspenning

Du trenger ikke ha noe tidligere erfaring med yoga.

Dag/tid: Onsdager kl. 10:00-11:30

Rolig yoga

Dette er en rolig yogaklasse som passer for alle, spesielt de som bør unngå hard og krevende yoga. Tror du at du er for stiv til å trene yoga, er dette også klassen for deg. Klassen har spesielt gode program for vonde rygger, anspente skuldre og nakke samt gjenoppbygging etter sykdom. Øvelsene er trygge, vi legger hovedvekten på enkle øvelser og de passer også for gravide.

Den siste delen av  timen gjør vi øvelser hvor du vil oppleve dyp og god hvile og avspenning, med fokus på pust og avspenning. Dette er noe som alle trenger og har godt av.  Nivået er enkle øvelser som alle kan være med på – også de med yogaerfaring vil ha utbytte av klassen.

Rolig yoga passer for alle, uavhengig om du har gjort yoga i mange år, om du er nybegynner eller aldri har satt dine ben i et yogarom før..

 

GRATIS klasse torsdag 7. januar

Med forbehold om ledige plasser

Eka Hasta Bhujasana tett
Utthita Hasta Padasana

Online yoga i uke 7

Vi bruker plattformen «zoom». Zoom er en plattform for møte og videokonferanser. Påmelding: send mail til jorid@yogatrondheim.no med navn på klassen du il delta på. Du vil få en bekreftelsesmail med invitasjon 15 minutter før start.
Klassen  starter presis.   

UTSTYR – vi bruker i yogatimene

2 store pledd, 2 klosser (eller 4 bøker), 1 belte, bolster (hvis du har) og 1 kjøkkenstol i tillegg til yogamatte.

 

Priser pr klasse:
Drop-in kr. 100 .

Vippses til 608565

HELGEkurs med gjestelærer Brigitta Tummon

0Vi har invitert Brigitta Tummon tilbake til Trondheim!
Iyengar yoga har vært en sentral del av Brigittas livsreise. Hun sammenlikner yoga med et ekteskap. Det gir støtte og byr på utfordringer i livet – som en livsledsager. BKS Iyengar var vært en fantastisk lærer for henne og hun elsker skjønnheten i Iyengar yoga med dens presisjon og disiplin og ikke minst hvordan den kan berike livene våre hvis vi er villig til å praktisere.

Brigitta har praktisert og undervist Iyengar yoga siden hun var 21 år i sitt hjemland Holland. Hun startet tidlig å studere Iyengar yoga hos BKS Iyengar og mange av hans første lærere Victor Van Kooten, John Floris, Angela Farmer, Danna Holleman og Faeq Biria.

Brigitta har drevet sitt eget yogastudio i  Cape Town i Sør-Afrika siden 1990. Nå har Brigitta flyttet til Oslo, for å være nær sin familie. Hun har startet sitt eget yogastudio i Oslo – Iyengar Yoga Oslo (www.iyoga.no). Vi ser fram til at hun kommer til Trondheim og deler av sin kunnskap med oss denne helga.
Kurset passer for deg som har trent Iyengar yoga i mer enn to år.

Datoer: 25.- 27.september
Tider: Fredag kl. 18-20:30. Lørdag kl. 10-13 og kl. 14:30-17. Søndag kl. 10-13.
Priser: kr. 2280. Early bird (betal før 1. september): kr. 2100.
Det er mulig å melde seg på enkeltklasser. De som melder seg på hele kurset vil bli prioritert.
Enkeltklasser: 2,5 time kr. 560 / 3 timer kr. 690

Eka Hasta Bhujasana tett

BEDRIFTSyoga

Å trene sammen med kolleger styrker samværet og trivselen på jobben. Vi har avtaler med flere bedrifter og spesialtilpasser yogaundervisningen for den enelte arbeidsplassen.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

PT -time for en eller to

Har du en travel hverdag? Vi tilbyr PT-timer. Da kan trene når det passer deg best.
Vi tilpasser yogaprogrammet for deg. Vi tilrettelegger yogaen som går direkte på dine personlige behov og utfordringer, f.eks. hodepine, vond rygg/skuldre, søvnproblem, stivhet, stress.

Vi kan komme hjem til deg eller du kan komme hit.

 

PT-time for to

Innebærer at du trener sammen med en du er glad i. Fordelen er at dere kan dele treningserfaringen, som igjen øker gleden ved trening og fellesskapet. Det blir rimeligere og dere kan sette av tid sammen utenom PT-timen til å gjenta det dere har lært. Vi kan komme hjem til dere eller dere kan komme hit.

Ring for en uforpliktende prat på 992 44 023 eller send epost til jorid@yogatrondheim.no

Yoga Trondheim